Concept
Tento projekt řeší transformaci vnitřní části města na jeho nové centrum. Program staveb vyváženě kombinuje administrativu, bydlení a služby, tak aby dohromady tvořily živé cěntrum města.
Obec Hostivice čelí v posledních desetiletích výraznému nárůstu obyvatelstva, především vinou suburbanizace. Poloha na okraji Prahy v dojezdové vzdálenosti a s relativně dobrým spojení MHD k tomuto jevu výrazně nahrávají. Tento trend pravděpodobně nebude klesat i v důsledku bytové situace v metropoli. V těchto souvislostech se jeví jako vhodné přejít na území obce od výstavby rodinných domků k bytovým domům. Zahuštěním zástavby, převážně v centrální části obce, zároveň může pomoci vytvořit živý střed města s dobrou dostupností služeb. Je také vhodné doplnit bytové domy objekty administrativy a přitáhnout tak nové pracovní možnosti přímo v obci jako se to povedlo například v Dolních Břežanech. Budoucí výstavba rychlodráhy na Kladno může výrazně zrychlit spojení do centra Prahy a tím i ještě více zatraktivnit bydlení a práci v obci.
Diverzita – Nástroje, jimiž lze dosáhnout vytvoření živého městského prostředí. Uniformita a jednotvárnost se již několikrát v historii prokázaly jako nevyhovující. Vrstvení funkcí a aktivit a jejich umisťování do objektů tvořených pestrými a nápaditými formami zvyšuje počet uživatelů lokality a zajišťuje její fungování v rozdílných částech dne popřípadě v různých ročních obdobích. Snahou bylo co možná největší promíšení funkcí a s tím spojených aktivit: bydlení, sport a rekreace, volnočasové aktivity, kultura, obchod a administrativa.
Měřítko – Při revitalizaci by měl být kladen důraz na správný poměr mezi soukromými a veřejnými prostranstvími a z toho vyplývající rezměry ulic a veřejných prostranství a výškou okolní zástavby. Také nově vytvořená uliční síť by se měla vyvarovat zbytečně dlouhých průběžných ulic a měla by vytvářet příjemné prostory.
Provázanost – Při vytváření konceptu jsme vycházeli ze současných přirozených toků v okolí území a vytyčili jsme hlavní prostupy – směr z vlakového nádraží k poště, úřadu a Lidlu. Doteď bylo území takřka neprostupné, otevřením docílíme vytvoření skutečně živého centra města.
Bytová nabídka – Tento návrh vhodným řešením obytných staveb nabízí větší pestrost bytové nabídky a zároveň nevytváří uzavřenou a neprostupnou blokovou zástavbu. Na vhodných místech ovšem ponechává uzavřenou uliční čáru a tím pádem zachovává kompaktnost vybraných ulic. Pro navýšení rozmanitosti bytů je návrh na východní straně doplněn o řadovou zástavbu. Tímto vším je zajištěna větší sociální pestrost obyvatel a tím pádem i uživatelů území.
Veřejný prostor – Území je koncipováno tak aby poskytovalo rozmanitou strukturu, která kombinuje nejrůznější charaktery veřejných prostor. V jižní části území jsou veřejné prostory pojaty jako „čistě veřejné“ s dostatečně širokými uličními profily a přehlednou organizací. V severozápadní -obytné části je vytvořena síť uliček, malých zelených plácků a rynků, tyto prostory jsou pocitově polo-veřejné, ačkoliv zde nejsou žádná omezení pohybu. Materiálově se předpokládá kombinace povrchů asfalt, beton, velkoformátová dlažba, a mlat, mobiliář kovový a částečně z masivního dřeva.
Architektonické řešení – Zobrazené architektonické řešení je pouze ukázkou převážně tvarových a koncepčních možností jak přistupovat k tomuto úkolu. Je předpokladem, že na výsledné podobě by se mělo podílet více architektonických kanceláří aby bylo dosaženo dostatečné variability a pestrosti. Toto platí i v případě řadových rodinných domků, jejichž podoba by mohla být výsledkem individuálního návrhu každého investora. Navrhované proporce budov vychází z profesních znalostí a zkušeností.
Doprava – Území je řešeno v maximální míře jako „car-free“, což znamená že plně průjezdné jsou pouze komunikace vedoucí kolem území na nichž je navrženo tempo 30 (30km/h), skrz území vedou jen ulice pro pěší a cyklisty, autům slouží pouze v případě zásobování. Parkování je řešeno výhradně v podzemních garážích, pouze řadové domky ve východní části mají jedno stání ve vlastní garáži.
Martin Žatečka